03/06/2017 – Verslag Maldegem

MALDEGEM-STADEN-MALDEGEM 108 KM

Regent of regent het niet? Dat was de vraag die deze morgen bij het krieken van de dag op velen hun lippen brandde. Op het rustige parkeerplein van de Sporthal in Maldegem is het winderig, vrij fris maar wel droog. Pas bij het uitladen merkt ik dat ik deze morgen de verkeerde fiets heb ingeladen. Maar past de maat niet dan moet ik me maar aanpassen. Met 108 km voor de boeg ben ik evenwel niet overtuigd.
Na de start tracht ik in een klein groepje in te pikken maar snel ervaar ik dat ik het ritme niet kan vinden. Ik had het gevoel dat ik op een fiets van Team Veranda Willems zat ( grapje ) want ik moest te veel energie geven om vooruit te geraken. Dus haakte ik af en koesterde het gedacht het bij 60 km te houden. Ik voelde de wind stevig fluiten rond mijn oren. Ik reed op mijn tempo door en werd een tiental kilometer verder ingelopen door een paar anderen. Daar kon ik wel inpikken en na een stukje in het wiel te zitten voelde ik me kilometer na kilometer beter. Bij de eerste overname kwam één van beiden in de problemen en even later bleven beiden achter, net voor de splitsing.
Ik koos toch voor de 108 km en kon een vrij goed tempo aanhouden. Bij het binnenrijden van Ruddervoorde voelde ik voor het eest een de rugwind en het deed ferm deugd. Maar het was richting zuid-west en dat was wind pal op de neus. De wegen werd iets minder vlak maar ik kon het temp goed aanhouden. Via Kortemark en De Geite beland ik in Staden voor een stop. Alleen koeken op het menu, maar voor 2.5 euro mocht het iets meer geweest zijn. Na een paar suikerrijke drankjes maken we rechtsomkeer naar Maldegem. Het lokaal is intussen goed volgelopen. Fotografe Marie-Christine is reeds aan 101 km toe nadat ze in Hooglede startte richting Maldegem. Zij pikt er de lus over Kemmel nog bij…. dat wordt dus 165 km, ja santé!
Van zodra ik op de fiets zit voel ik de wind als bondgenoot, die zal voor een groot gans de terugweg half in de rug zitten, want hij is iets meer westwaarts gedraaid. Twee Huysman-boys uit Eeklo pikken niet mee in als ik ze inhaal. Op de klimmetjes in Hooglede komen ze telkens op het wiel maar nadien rj ik weer verder weg. Via Zwevezele gaat het naar het Wildenburg bos waar ik ingelopen wordt door de Depa-groep uit Eeklo. In hun zog volgen een viertal Meetjeslandse Flandriens. Maar voor mij gaar het te snel en net voor de bruggen over de E40, de spoorweg en de vaart Brugge-Gent laat ik hen fietsen. Ik rij sinds Staden zonder GPS maar plots komt hij weer tot leven. Met nog 15 km voor de boeg merk ik de kapellekensfotograaf Freddy De Backer op fotojacht. Hij rijdt de 60 km en ik besluit deze rit af te ronden in zijn gezelschap. Met 109 km op de teller en 333 htm ben ik meer dan voldaan en kijk ik tevreden terug op mijn rit. Ik en haar fiets, een stom toeval maar we hebben het samen succesvol afgerond.
parkoers108

fotoreportage MCC 

